Допитливість і тяга до знань відносяться до одних із найбільш корисних рис характеру. Бажання дізнаватись щось нове та набуття нових навичок не тільки приносять їй практичну користь, але й збагачують внутрішній світ людини і сприяють її духовному зростанню. Особливо важливим є вироблення інтересу до пізнавання навколишнього світу у школярів, оскільки в молодому віці цікавість сприяє вмінню спостерігати та виробленню об’єктивного критичного мислення. Широкі можливості з цієї точки зору відкриває виконання хімічних дослідів, оскільки за правильної постановки навіть найпростіший хімічний експеримент часто дозволяє зробити важливі далекосяжні висновки. Це пов’язане з тим, що хімія є тією наукою, яка буквально невід’ємно пов’язана з нашим життям. Достатньо сказати, що організм будь-якої живої істоти – це справжній хімічний комбінат, де щосекунди відбуваються складні біохімічні процеси.
Окрім живих систем, хімія відповідальна за формування звичного для нас лику планети, забезпечує людство одягом, їжею, ліками, металами, полімерами та всіма іншими корисними речовинами. Сучасна хімія нерозривно пов’язана з розробкою нових матеріалів, тому більшість наукових досліджень в цій області можна віднести до сфери хімічного матеріалознавства. Саме розробками в цій області займаються викладачі кафедри хімії та інтегрованих технологій – професорка Оксана Саввова, доцент Олексій Пилипенко, старший викладач Олексій Фесенко, які цього року підготували цілу плеяду школярів до участі у Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої Академії Наук України.
Серед них представниці 9–11 класів:
Буханцова Дар’я (11 клас Харківський ліцей № 6 «Маріїнська гімназія» Харківської міської ради), «Розробка стоматологічних склокерамічних покриттів на основі наноструктурованих стекол»
Куценко Єкатерина (10 клас Харківський ліцей № 6 «Маріїнська гімназія» Харківської міської ради), «Оцінка ефективності використання наностекол для попередження біологічного забруднення патогенними мікроорганізмами»
Діана Фам (9 клас, 34 ліцей міста Харкова), «Дослідження процесу електрохімічного оксидування титанового сплаву Ti6Al4V у розчинах оксалатної кислоти»
Ксенія Бардакова (9 клас, «Харківський ліцей № 2 Харківської міської ради»), «Керамічні мінералізатори для систем очистки побутової питної води».
Зараз можна підвести перші підсумки і вони викликають заслужену гордість – всі учасниці успішно подолали перший етап (районний) конкурсу і пройшли до другого (обласного) етапу.
Але матеріал був би неповним, якби ми з вдячністю не згадали вчителів, які підготували цих обдарованих учнів. А ось і вони:
Ольга Лищук, вчителька хімії Харківського ліцею №6 «Маріїнська гімназія» Харківської міської ради Харківської області, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
Ольга Деревець, вчителька біології Харківського ліцею №6 «Маріїнська гімназія» Харківської міської ради Харківської області спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
Катерина Каратаєва, вчителька хімії 34 ліцею міста Харкова
Юрій Масальський, вчитель біології та хімії «Харківського ліцею № 2 Харківської міської ради».
Одержані результати робіт висвітлюються не тільки у рамках захисту робіт МАН, а й у рамках роборти міжнародних конференцій та публікуються у наукових виданнях.
Шануємо Вас за виховання таких обдарованих учениць та готуємось до наступних змагань!
Олексій ПИЛИПЕНКО