У вересні 2015 року на Саміті Організації Об’єднаних Націй, із метою вирішення глобальних проблем розвитку країн та досягнення спільного кращого майбутнього була прийнята програма «17 цілей сталого розвитку». У 2019 наша держава долучилась до виконання цих цілей шляхом підписання президентом України відповідного указу, який корегує глобальні цілі сталого розвитку та адаптує їх з урахуванням специфіки розвитку України, які були висвітлені у Національній доповіді «Цілі сталого розвитку: Україна».
Однією із найважливіших цілей сталого розвитку, яка відповідає головному напрямку діяльності вищих навчальних закладів є забезпечення якості вищої освіти. Проте, досягнення цієї цілі неможливе без проведення наукових досліджень та впровадження інноваційних розробок, сприяння сталому розвитку міст та громад, створення умов для особистісного, професійного і творчого розвитку здобувачів, які спираються на досягненні усіх інших цілей сталого розвитку. Реалізація учасниками освітнього процесу комплексу заходів спрямованих на досягнення кожної із цілей може стати основою для створення можливості одержати якісну освіту.
У цьому розділі буде наведена інформація аналізу результатів роботи кафедри хімії та інтегрованих технологій ХНУМГ ім. О.М. Бекетова у 2022-2024 роках у напрямку реалізації цілей сталого розвитку при підготовці здобувачів за спеціальністю G1.
Перша ціль має на меті подолання бідності в усіх її формах та усюди є однією із найбільших проблем людства, яка нажаль є характерною і для України. Здобувачі вищої освіти, які є членами профспілки, які потрапили в скрутне матеріальне становище, так само як і працівники Університету, мають право матеріальну допомогу від профкому студентів. Крім того студентська профспілка забезпечує соціально-економічну та юридичну допомогу, консультування та допомогу у працевлаштуванні. Незважаючи на складну безпекову ситуацію, профспілка студентів разом із сенатом організовують, крім онлайн заходів, ще й офлайн активності у безпечному просторі для підтримки психологічного та соціального здоров’я здобувачів.
З іншого боку для досягнення третьої цілі, яка спрямована безпосередньо на фізичне здоров’я кафедра пропагує здоровий спосіб життя, зокрема, у корпусах і на території університету є забороненим паління. Особливе місце у цьому напрямку займає наявність на кафедри наукової школи із більш ніж п’ятнадцятирічним досвідом розробок біосумісних матеріалів для протезування втрачених кісткових тканин. Значний досвід розробок та співпраця з провідними партнерами-медиками дозволила досягти перемог у вітчизняних та міжнародних конкурсах і позитивних результатів впровадження матеріалів. Робота здобувачів в рамках цієї школи дозволить сформувати спеціалістів здатних до розробки, дослідження та впровадження у виробництво інноваційних матеріалів медичного призначення, зокрема, таких актуальних для України матеріалів, як скафолди, які застосовуються при втраті значних фрагментів кісток та загрозі ампутацій.
Наступна ціль – гендерна рівність, сьогодні займає одне з провідних місць серед важливих питань сучасності. Усі суспільства та держави повинні прагнути до створення рівних можливостей для людей у незалежності від їх гендера, віку, національності, раси, статусу чи інших факторів. На кафедрі, як частині Університету діє кодекс честі і всі учасники освітнього процесу повинні його дотримуватись. Для підвищення обізнаності у цьому напрямку викладачі кафедри проходять спеціалізовані тренінги та курси, а куратори груп проводять роботу із залучення здобувачів до онлайн та офлайн заходів гендерного центру. Крім того, на базі Університету діє психологічна служба, в якій онлайн, за необхідності можна одержати психологічну підтримку.
У 2023 році робота здобувачки Оксани ТЮРІНОЇ одержала 2 місце у Харківському регіональному конкурсі студентських наукових робіт за напрямком технічні науки, в тому ж році здобувачці була призначена академічна стипендії Президента України.
Постійний розвиток і розширення матеріально-технічної бази є одним із пріоритетних напрямків діяльності кафедри. На сьогоднішній день на базі кафедри існують три сучасні науково-освітні лабораторії та центри (Регіональний центр технології та дизайну кераміки та скла CENTRE «CERAMIC LABORATORY», Лабораторія «PVC-Lab», Лабораторія фізико-хімічних методів аналізу та аналітичної хімії), які забезпечують, як загальну, так і спеціальну підготовку здобувачів, функціонує філія кафедри та знаходиться в процесі створення, в рамках проєкту «Підвищення якості підготовки спеціалістів для ефективного та екологічного газовидобування», міжгалузевий центр для підготовки спеціалістів із 161 та споріднених спеціальностей. Крім того, у 2025 році до складу кафедри було доєднано нову лабораторію на основі якої будуть реалізовуватися держбюджетні науково-дослідні роботи. За рахунок виконання цих робіт проводиться поступове оновлення матеріально-технічної бази кафедри.
Суттєву увагу у 2024 році приділено цифровій трансформації освітнього процесу, вдосконаленню дистанційних курсів та методів викладання. Завдяки тісній співпраці із підприємствами та установами для здобувачів підготовлено серію сучасних освітніх відеороликів технологічного спрямування.
Ціль «Сталий розвиток міст та громад» є дуже важливою для нашої кафедри, адже саме вона має найбільше відображення у освітніх програмах.
Науково-педагогічні працівники кафедри приймають активну участь у міжнародних проєктах спрямованих на забезпечення післявоєнної відбудови України.
Так, у 2022 році завідувачка кафедри Саввова Оксана Вікторівна та старший викладач Фесенко Олексій Ігорович прийняли участь «Інноваційні міста: кращі практики післявоєнної відбудови» організованого спільно із Університетом Лафборо.
У 2024 році шість НПП кафедри та троє здобувачів прийняли участь у програмі «Передача досвіду щодо планування розвитку та відновлення міст України» в рамках Міжнародної академічної мобільності за підтримки МЗС Чеської Республіки.
Крім того, на базі кафедри започатковано конференцію «Бекетівські хімічні читання. Теорія та практика кризових ситуацій», яка є платформою для висвітлення розробок молодих вчених та здобувачів, набуття досвіду спілкування у науковому товаристві та просто спілкування із однодумцями.
Наступні три цілі наведені на слайді є взаємопов’язаними. За ці три роки на кафедрі було започатковано хімічний блог, вікторину та школу розвитку «Смарт матеріали майбутнього» діяльність яких спрямована, зокрема на просте пояснення цінностей збереження навколишнього середовища і досягнення ефективного і усвідомленого природокористування.
Проводяться наукові роботи у напрямках впровадження принципів енерго- та ресурсозбереження і розробки нових екологічно-безпечних матеріалів. Зокрема, проєкт «Наноструктуровані ситали для іммобілізації РАВ» одержав перемогу у конкурсі стартап-проєктів Міжнародного Фестивалю інноваційних проєктів Sikorsky Challenge 2024.
З цього ж року на базі кафедри функціонують студентські наукові гуртки. Для здобувачів освіти щорічно проводяться лекції від провідних фахівців Українського науково-дослідного інституту екологічних проблем.
У 2025 році розпочалося виконання молодіжної ДБ НДР спрямованої на держання інноваційних вітчизняних матеріалів для електричних систем до якої долучаються і здобувачі освіти.
Ціль партнерство заради сталого розвитку є мабуть одним із кредо кафедри, адже лише разом ми є сила. Головними досягненнями у цьому напрямку за останні 3 роки є: проведення 28 робочих зустрічей з представниками підприємств, громадських організацій та науково-освітньої спільноти, в рамках яких обговорювались ключові напрямки розвитку спеціальності та освітніх програм, нові наукові проєкти та пріоритетні напрями розвитку інноваційної діяльності, на міжнародних заходах представлено два стартап проєкти, які були відмічені дипломами переможців, заключено понад 10 договорів про партнерство та співпрацю, НПП прийняли участь у 7 міжнародних програмах підвищення кваліфікації та ряді вебінарів, а результати їх наукових робіт були висвітлення у понад 30 публікаціях у Scopus.
Саме ця різностороння взаємодія з учасниками освітньої та наукової спільнот і стала основою для оновлення освітніх програм, які відбувались за ці роки.
На сьогоднішній день сфера надання освітніх послуг вже міцно включена у процеси глобалізації, зокрема за рахунок активної інтеграції системи вищої освіти у світовий освітній простір. Протікання цих процесів стало передумовою змін місії ВНЗ, яка орієнтується на сталий розвиток українського суспільства, як частини глобального. Це може бути досягнуто за рахунок забезпечення якісної та конкурентоспроможної освіти, залученням здобувачів до проведення наукових досліджень, використанням передових результатів досліджень в освітньому процесі та формуванням позитивних соціокультурних моделей особистості й професіонала у здобувачів. Саме ці виклики та зміна умов функціонування ВНЗ, особливо в період війни, вимагають адаптації освітньо-наукового процесу, яка повинна включати не тільки вибір форм протистояння зростаючій конкуренції на світовому ринку надання освітніх послуг, а й участі у формуванні цих змін.
В цій презентації я зупинюсь лише на окремих аспектах забезпечення якості вищої освіти та відповідних заходах реалізованих на кафедрі.
На кафедрі функціонують три освітні програми за спеціальністю Хімічні технології та інженерія. Саме тісна співпраця із провідними підприємствами галузі в Харківському регіоні дозволила не лише запустити спеціальність, а й забезпечити її стабільний розвиток упродовж цих років.
На сьогоднішній день, у зв’язку із реалізацією заходів спрямованих на імплементацію вимого Європейського Союзу до якості вищої освіти, все більшої уваги від державних органів та суспільства привертає питання дотримання принципів академічної доброчесності та реалізації системи запобігання академічного плагіату, як у науковій, так і в освітній діяльності учасників освітнього процесу. На базі кафедри реалізуються заходи спрямовані на підвищення рівня академічної доброчесності, які разом із заходами організованими Університетом та студентським сенатом, формують єдиний комплекс та наближають становлення освітнього середовища з нульовою терпимістю до порушень принципів академічної доброчесності, в якому кожен учасник буде нести відповідальність, як за власне дотримання принципів, так і за мотивування робити це інших.
І останній аспект забезпечення якості вищої освіти – це залучення здобувачів до проведення наукових досліджень, їх висвітлення та впровадження в освітній процес. Для реалізації цього напрямку на базі кафедри створено 3 науково-дослідні лабораторії та центри, функціонують наукові гуртки, банк інновацій та наукові школи, а започатковані конференції є основою для апробації одержаних результатів. Ще з першого курсу більшість здобувачів освіти обирають собі наукового керівника і розпочинають поступово поглиблюватись у аспекти проведення наукових досліджень, що поряд із засвоєнням елементів наукової роботи у курсах дисциплін забезпечує їх високу публікаційну активність. У рамках практик старших курсі та окремих дисциплін також передбачено створення та оновлення профілів здобувачів у міжнародних науково-метричних базах даних, як елементу становлення власного бренду науковця.
Підсумовуючи наведений матеріал, можна зробити висновок, що реалізація учасниками освітнього процесу комплексу заходів спрямованих на досягнення кожної із цілей сталого розвитку є основою для розвитку та оновлення освітніх програм і забезпечення якісної та конкурентоспроможної освіти.
Олексій ФЕСЕНКО