Загальні принципи
Починаючи вже із першого курсу усі студенти нашої кафедри роблять свої перші кроки у царині науки, як мистецтва створення та дослідження чогось нового: знань, теорій, гіпотез, матеріалів, виробів тощо.
Для досягнення успіхів уся наукова та освітня діяльність студентів повинна базуватися на трьох базових нормах:
1. Дотримання принципів академічної доброчесності, етичних норм та кодексу честі університету;
2. Створення власного «бренду» науковця;
3. Зберігання та примноження досягнень наукової школи.
Звісно існують й інші загальноприйняті принципи проведення досліджень, такі як використання сучасних актуальних методів дослідження, планування експерименту, забезпечення відтворюваності результатів, висвітлення усіх авторів у незалежності від їх ролі та внеску та багато іншого. Проте усі їх можна привести до трьох вказаних норм.
Запрошуємо Вас долучатися до щорічних заходів та майстеркласів, що реалізує Університет та Кафедра на підтримку Вашого становлення, як молодих спеціалістів.
Тиждень молодіжної науки ХНУМГ ім. О.М. Бекетова (17-21 травня 2021 р.)
У межах заходу були проведені вебінари на теми:
- «Наукова публікація міжнародного рівня» - доповідач: Андрій Кондратьєв, д-р техн. наук, проф.;
- «Академічна доброчесність в роботі молодого науковця» - доповідачка: Наталя Мущинська, канд. екон. наук, доц.;
- «Реєстрація прав на об’єкти інтелектуальної власності» - доповідачка: Алла Домбровська, канд. юрид. наук, доц.;
- «Міжнародні гранти та сучасна наука: можливості для молодих вчених» - доповідач: Ілля Худяков, керівник проєктної групи маркетингу та аналітики;
- «Формування цифрової репутації сучасного молодого науковця» - доповідачка: Ольга Кравець, начальниця відділу Корпоративних комунікацій і PR.
та представлено здобутки молодих вчених ХНУМГ ім. О.М. Бекетова взяли у рамках заходу МОН України «Ніч молодіжної науки-2021».
Тиждень академічної доброчесності 2022.
Тиждень молодіжної науки 2023.
Тиждень Академічної Доброчесності "Beketov Integrity Challenge" 2023.
|
|
АкД
Розглянемо більш детально першу та найбільш провідну вимогу – дотримання академічної доброчесності. ЇЇ принципи є обов’язковими для виконання усіма членами академічної спільноти від школярів та студентів до науковців та професорів.
У рамках держави вона нормується Статтею 42 Закону України «Про освіту».
У цьому Законі визначені наступні основні положення.
1. Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Звертаємо увагу, що ці норми використовуються у всіх сферах провадження освітньої діяльності та стосуються усіх її суб’єктів.
2. Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
- самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.
3. Порушенням академічної доброчесності вважається:
- академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
- самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
- фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
- фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
- списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
- обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
- хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
- необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти;
- надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;
- вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.
4. За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності (від найлегшого до найтяжчого покарання):
- повторне проходження оцінювання;
- повторне проходження освітнього компонента освітньої програми;
- відрахування із закладу освіти;
- позбавлення академічної стипендії чи наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
5. Види академічної відповідальності учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та/або внутрішніми положеннями закладу освіти, що мають бути затверджені (погоджені) основним колегіальним органом управління закладу освіти та погоджені з відповідними органами самоврядування здобувачів освіти в частині їхньої відповідальності.
6. Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається уповноваженим колегіальним органом управління закладу освіти з урахуванням вимог цього Закону та спеціальних законів.
Кожна особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має такі права:
- ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;
- особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;
- знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності;
- оскаржити рішення про притягнення до академічної відповідальності до органу, уповноваженого розглядати апеляції, або до суду.
У Харківському національному університеті міського господарства імені О.М. Бекетова види академічної відповідальності, алгоритм перевірки робіт, вимоги до робіт та учасників освітнього процесу нормуються «Положенням про академічну доброчесність та систему запобігання академічному плагіату».
Відповідно до цього положення підтримка принципів академічної доброчесності в академічному середовищі Університету здійснюється шляхом проведення комплексу заходів, які полягають у:
- інформуванні здобувачів вищої освіти та працівників про необхідність дотримання Кодексу честі Університету, Положення про академічну доброчесність та систему запобігання академічному плагіату, академічної етики та підвищення відповідальності за дотриманням правил цитування та посилання;
- формуванні викладачами завдань в межах освітнього процесу з використанням інновацій, що сприяють розвитку творчого підходу здобувачів вищої освіти до їх виконання та формують здатність діяти у професійних і навчальних ситуаціях із позицій академічної доброчесності та професійної етики, самостійно виконувати навчальні завдання;
- організації заходів з популяризації основ інформаційної культури та академічної доброчесності та підвищення рівня обізнаності усіх учасників освітнього процесу, що здійснюється Науковою бібліотекою Університету, у тому числі – Органом студентського самоврядування та студентською профспілкою університету, Радою молодих вчених;
- перевірці академічних текстів на наявність ознак плагіату.
Кафедра щорічно на початку навчального року проводить тематичні зустрічі зі студентами, в рамках яких розглядаються практичні засади дотримання академічної доброчесності. Окрім цього впродовж навчального року Наукова бібліотека ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, Рада молодих вчених, Студентський сенат та інші структурні підрозділі проводять аналогічні заходи і ми закликаємо вас обов’язково їх відвідувати. Усі актуальні анонси можна знайти на сайті кафедри та Університету у розділі «Новини».
Плагіат
Перевірці академічних текстів на наявність ознак плагіату підлягають:
– кваліфікаційні роботи студентів Університету, які отримують ступінь бакалавра/магістра (ПОЛОЖЕННЯ);
– дисертаційні роботи здобувачів наукового ступеню доктора філософії / доктора наук, що подані до розгляду до спеціалізованих вчених рад Університету;
– рукописи статей, що подаються до опублікування у періодичних фахових виданнях Університету;
– тези доповідей, що подаються до опублікування до оргкомітетів заходів наукового, науково-технічного і науково-методичного спрямування (конференцій, семінарів);
– заключні звіти за результатами виконання НДР, що фінансуються за рахунок державного та/або місцевого бюджетів, ініціативних пошукових тематик кафедр;
– науково-методичні роботи (підручники, навчальні посібники, монографії).
Усі здобувачі під час своєї роботи зіштовхнуться із необхідністю перевірки робіт на плагіат. У освітньому процесі це перевірка кваліфікаційних робіт, а у науковій роботі – перевірка тез, статей, конкурсних робіт тощо. Звертаємо увагу, що
Плагіат – це копіювання та публікація чужого твору як власного без дозволу чи кредитування автора. Це вкрай неетичний спосіб ведення науково-освітньої діяльності та серйозне порушення норм академічної доброчесності.
Плагіат може проявлятися у різних видах і формах, від навмисного копіювання чужої роботи до ненавмисного некоректного перефразування інформації, втрати посилання, їх сплутання чи некоректного подання.
Нижче наведена інфографіка, відповідаючи на питання якої, можна визначити вид плагіату та ступінь його тяжкості.
Для уникнення плагіату у вашій роботі ми рекомендуємо дотримуватися наступних принципів:
- Виділяйте достатньо часу на проведення досліджень та висвітлення їх результатів. Написання будь-якої роботи потребує значного часу та сил, тому не слід відтягувати її виконання до граничних термінів. Завжди залишайте собі час перечитати роботу та виправити знайдені недоліки;
- Упорядковано зберігайте посилання на усі джерела. Першим етапом роботи є аналітичний пошук джерел інформації та їх опрацювання. Створіть окремий документ куди будете вносити посилання або назви завантажених файлів за тематикою роботи та вказуйте основну інформацію, яку ви хотіли б використати. Це вбереже вас від втрати джерела. При цитування окремих фрагментів аналітичних частин значних за об’ємом праць краще використовувати посилання на першоджерело, але його слід обов’язково перевірити на відповідність змісту. Завжди перевіряйте першоджерела, адже автор роботи, на яку ви посилаєтесь міг ненавмисно помилитися;
- Правильно оформлюйте посилання та дотримуйтесь правил цитування. На сьогоднішній день існує багато різних типів оформлення списку використаних джерел, які різняться в залежності від типу робіт, вимог видання тощо. Тому завчасно перевіряйте вимоги до оформлення на сайті видавця (журналу, конференції, тощо) чи нормативні документи Університету. Наукова бібліотека щорічно проводить декілька вебінарів з питань правильного оформлення списку літератури, томи радимо відвідувати їх.
Критеріями правильно оформленої роботи без ознак академічного плагіату є:
- наявність посилань на цитати, перефразовані або узагальнені ідеї,концепції, гіпотези та думки інших авторів, їх теоретичні чи експериментальні дані, інфографіки, тощо;
- оформлення списку використаних джерел, який містить перелік усіх джерел, на які посилається автор у своїй роботі.
4. Збалансовуйте зміст роботи та дотримуйтесь її структури. Найпоширенішою практикою запобігання надмірного цитування у роботі, є виклад своїми словами тексту оригіналу з побудовою власної структури речення. Проте у даному випадку обов’язково необхідно творчо опрацьовувати текст, переосмислювати його зміст, використовувати власні фрази та змінювати структуру тексту, додавати власну інформацію, ідею, мету роботи, робити порівняння та наводити результати власних досліджень та їх пояснення. У жодному випадку не використовуйте просту заміни слів на слова синоніми або до зміни порядку слів у реченні, бо це може бути розцінене як навмисні маніпуляції.
Не бійтесь писати власні думки, розмірковувати та робити припущення. І пам’ятайте для досягнення майстерності у царині написання наукових робіт потрібні наполегливість та практичний досвід.
5. У жодному випадку не вдавайтесь до шахрайства. Будьте чесними задля збереження власної репутації та уникнення наслідків недотримання авадемічної доброчесності. Не звертайтесь за «допомогою» до сторонніх осіб та фірм. Не висвітлюйте результати своєї роботи у «хижацьких» конференціях чи журналах. Не використовуйте сучасні програми чи платформи для створення робіт замість себе. Усі машини роблять помилки та нездатні до критичного осмислення змісту роботи. Тим паче, вже розробляються програми для виявлення робіт написаних штучним інтелектом.
6. Перевіряйте роботи на плагіат перед їх подачею. Завершивши роботу самостійно або із допомогою колег перевірте її зміст на плагіат за алгоритмом наведеним у інфографіці. Зверніться до відповідального по кафедрі (Фесенко О.І.) для перевірки вашої роботи у спеціальних системах (Strike Plagiarism, Unicheck) або проведіть таку оцінку самі на безкоштовних ресурсах в інтернеті.
У випадку, коли ви сумніваєтесь стосовно правильності дотримання норм академічної доброчесності ви можете звернутися до свого наукового керівника або відповідального по кафедрі – Олексія Ігоровича.
Результати перевірок
У відповідності до «Положення про академічну доброчесність та систему запобігання академічному плагіату» та актуальних вимог до рівня унікальності кваліфікаційних робіт здобувачів для допуску до захисту обов’язковим є перевірка роботи на плагіату системі «Unicheck».
Використання програмного забезпечення реалізується у відповідності до договору.
Захист дипломних робіт у дистанційному форматі відбуваається за алгоритмом.
Довідка із результатами перевірки кваліфікаційної роботи на плагіат є обов’язковою та невід’ємною частиною роботи (вноситься у додатки).
Відповідальність усіх суб’єктів освітнього процесу за дотримання та порушення академічної доброчесності детально розглянута у розділі 6 «Положення про академічну доброчесність та систему запобігання академічному плагіату».
Аналіз рівня виконання кваліфікаційних робіт здобувачами кафедри хімії та інтегрованих технологій на магістерському рівні підготовки за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія:
2020 рік – середній відсоток унікальності 72,01 %
2021 рік – середній відсоток унікальності 82,56 %
2022 рік – середній відсоток унікальності 82,97 %
2023 рік – середній відсоток унікальності 77,22 %
2024 рік – середній відсоток унікальності 78, 74%
Кваліфікаційні роботи
2024
Магістри
Бєлов Володимир Вікторович «Технологія авантюринових стекол архітектурно-будівельного призначення»
Білоус Вячеслав Богданович «Сучасні склопокриття стійкі до біологічної корозії»
Гордійчук Валерій Миколайович «Інноваційні методи модифікації поверхні тарного скла»
Завада Микола Геннадійович «Інноваційні еколого-безпечні силікатні матеріли»
Капліна Катерина Володимирівна «Водорозчинні лакофарбові матеріали»
Нарожний Владислав Миколайович «Водно-дисперсійні акрилові покриття теплоізоляційного призначення»
Одерій Владислав Олександрович «Вібропоглинаючі епоксиуретанові вироби будівельного призначення»
Орос Богдан Іванович «Інноваційні технології WB-матеріалів спеціального призначення»
Прокопчук Віолета Олегівна «Оптимізація технології індустріальних лакофарбових матеріалів»
Тимощук Ігор Васильович «Золь–гель методи модифікації поверхні скла»
Бакалаври
Байрамов Емін Салех Огли «Технологія склокерамічних скафолдів для регенерації кісткової тканини»
Коврига Аліна Валер'янівна «Модифікація поверхні біоактивного скла для заміщення кісткових дефектів»
Козієва Анастасія Володимирівна «Технологія поруватих композиційних мінералізаторів питної води»
Крохмаль Денис Романович «Біоактивний склокристалічний матеріал для одержання біосумісних скафолдів»
Курдюмов Владислав Станіславович «Антибактеріаліне склоемалеве покриття для захисту поверхонь харчоблоку»
Погуляй Катерина Володимирівна «Атмосферостійка органорозчинна емаль для промисловості та дизайну»
Тюріна Оксана Ігорівна «Поруватий біоситал для кісткового ендопротезування»
Шаповал Вікторія Миколаївна «Вилучення іонів нікелю зі стічної води методом іонообмінної сорбції»
Шкіль Євгеній Володимирович «Електрохімічне одержання оксидних плівок на титановому сплаві ВТ6 у розчинах оксалатної кислоти»
2023
Бічев Максим Сергійович «Удосконалення технології катодного захисту трубопроводу з використанням композиційних лакофарбових матеріалів»
Воскобойник Михайло Володимирович «Ресурсозберігаюча технологія виробництва побутової порцеляни»
Гур`єв Максим Андрійович «Сучасні технології виготовлення листового скла»
Зінов`єв Даніїл Сергійович «Синтез та дослідження олігомерів на основі нафтополімерних смол»
Карімов Ерік Маратович «Розробка складу та технології негорючого інтумесцентного матеріалу»
Козло Дар`я Олександрівна «Інноваційні технології скаффолдів на основі біоактивних скломатеріалів»
Лобань Людмила Степанівна «Оптимізація процесу виробництва сортового скла»
Маркуш Наталія Василівна «Розробка складу термореактивної порошкової фарби»
Русанов Олександр Володимирович «Оптимізації технології виробництва електротехнічної склокераміки»
Тимощук Максим Ігорович «Розробка складу біоцидної поливи для керамограніту»
2022