Найчорніший матеріал у світі, Малевич, Джобс, Шанель, Стюарт Семпл та Аніш Капур

bmw x6 vantablack

Самий-самий чорний

 Відомий британо-індійський скульптор Аніш Капур, який прославився завдяки своїм унікальним монохромним об’ємним роботам з дзеркальною поверхнею або яскравими кольорами, став знову зіркою інтернет-спільнот. Він викупив патент на самий чорний матеріал у світі під назвою «Vantablack». Монополізувавши цей екстра-чорний матеріал, художник планує реалізовувати його на практиці у своїх скульптурах.

Сам по собі матеріал «Vantablack» є пігментом, що складається з вуглецевих нанотрубок, і є найчорнішою з усіх відомих речовин. Його унікальність полягає в тому, що він здатен поглинати понад 99 % всього світла, що потрапляє на матеріал. Для порівняння нагадаємо, що кам’яне вугілля найвищої марки (антрацит) здатне поглинути лише 96 % випромінювання. Тому, якщо з такого матеріалу створити, наприклад, тканину, то на практиці при її освітленні променя ліхтаря на куртці або светрі практично не буде видно. Але поки що речі з такого матеріалу не шиють – сьогодні цей матеріал використовувався для маскування супутників і стелс-літаків.

 

Vantablack 01

 Зразки пігменту «Vantablack»

 

Чорний колір у мистецтві. А чи замислювались Ви над тим, що чорного кольору в природі немає, а от у культурі він є? Згадаємо, чим Казимир Малевич вводив у ступор відвідувачів музеїв і що означають чорна водолазка Джобса та маленька чорна сукня від Шанель. А що ховається за «Чорним квадратом»? Чорний колір завжди привертав увагу, його таємницю прагнули пізнати митці від Огюста Ренуара до Казимира Малевича, від Олександра Мурашка до Аніша Капура.

Взагалі-то змінив ставлення до чорного кольору художник Казимир Малевич, коли створив свій таємничий «Чорний квадрат».

 Malevich

Казимир Малевич
Чорний супрематичний квадрат. 1915 р.

 

 

 

500px 010 Exhibition

Виставка “0,10” Петербург, 1915 р. Представлений і “Чорний квадрат”

 

Проник чорний колір у мистецтво не відразу – супрематисти (художники – прибічники геометричного абстракціонізму) довго вивчали властивості кольору та його можливості. Малевич створив серію картин з використанням чорного кольору. Серед них «Чорний хрест» та «Чорне коло»; але лише «Чорний квадрат» став іконою ХХ століття. Чорний колір викликав у Малевича шалений інтерес. Художника приваблював його магнетизм, всепоглинаюча сила, подібна до космічного простору, і глибина, що дозволяє уявити в чорному будь-що – все й нічого. Малевич просто не міг створити подібний твір фігуративним чи предметним – лише чистою геометричною формою можна було передати таємничий ефект чорного кольору. Проведена рентгенівська експертиза показала, що чорний квадрат написаний поверх двох інших зображень. Також виявилося, що на картині присутній зашифрований напис – «Битва негрів у темній печері». Це відсилання до втраченого, але ще більш зухвалого твору Альфонса Алле «Битва негрів у темній печері глибокої ночі», створеного 1882 р. Він теж виглядав як чорний квадрат, але тоді лишився ніким не зрозумілим.

Фізика чорного кольору. Чорний колір – ахроматичний колір або відсутність світового потоку від об’єкту. У реальному житті колір, як суб’єктивна характеристика об’єкту, одержана як результат сприйняття електромагнітного випромінювання оптичного діапазону, визначається як той діапазон світлових хвиль, який здатен відбивати об’єкт у напрямку зору спостерігача. З цієї точки зору білий і чорний кольори є антиподами. Абсолютно білий колір – результат повного відбивання електромагнітного випромінювання у видимій області спектру; навпаки, чим більше світла поглинає якась поверхня, тим чорнішою вона нам здається. "Чорний колір – це справжнє відчуття, навіть якщо воно виникає за повної відсутності світла", – говорив німецький вчений Герман фон Гельмгольц.

1sm  

2sm

Стівен Джобс та чорні сукні Коко Шанель

 

Мода та чорний колір. Знамениту чорну водолазку Стів Джобс одягнув на конференцію ще 1997 р., тільки-но повернувшись до компанії Apple. З того часу після кожної презентації, окрім нових розробок, всі обговорювали стиль керівника. Такий образ – скромний крок до ідеалу, коли нічого не відволікає від справжніх бажань та можливостей. Класика нового часу: нічого особистого, нічого зайвого.

Чорна сукня від Коко Шанель теж класика. Свій шедевр дизайнерка вигадала через десять років після появи «Чорного квадрата» Малевича. Тоді він справив не менший ефект, ніж культовий твір супрематиста. Коко Шанель зробила свою сукню простою і лаконічною. Маленька чорна сукня була універсальною: її можна було надіти на роботу, на вулицю, а з прикрасою – у кафе чи кіно. Одна сукня заміняла в гардеробі одразу кілька нарядів. Тоді з боку Шанель це був крок до демократичності, який дозволяв жінці жити економно. Сьогодні він все ще актуальний для тих, хто хоче жити більш екологічно і усвідомлено споживати. Чорна сукня Шанель була придумана між двома світовими війнами, коли чорний асоціювався або з жалобою, або з надмірністю та ретроградством. Воно заявляє про те, що необхідна легкість, простота і свобода (довжина сукні була трохи нижче колін, щоб не обмежувати рухів).

Технологія та чорний колір. Якщо уважно розглянути історію мистецтва, можна побачити, що на полотнах Ренуара, Ель Греко та інших класиків немає справді чорного кольору. По-справжньому чорний поглинає весь світ, що падає, і природні поверхні до кінця не справляються з таким завданням – тому ми виділяємо умовно чорні відтінки: вугільний, оніксовий, воронова крила, мокрого асфальту.

Намагань створити «справжній чорний» було декілька. Наприклад, у 2014 р. англійська високотехнологічна компанія Surrey NanoSystems розробила відтінок Vantablack, заявивши, що чорнішим за цей колір нічого не може бути. Вважається, що він поглинає 99,96 % світла. Тому матеріал справді створює відчуття вакууму та порожнечі. Vantablack вразив відомого майстра роботи з кольором Аніша Капура і він відразу попросив дозволу використати його у своїй творчості. На відміну від Малевича, Капур не просто вивчає можливості кольору: він робить так, щоб глядач відчув архітектуру кольору, використовує ілюзію, щоб створити відчуття об’єму. Його інсталяції та скульптури – це чорні дірки та інші галактики. «Уявіть, що ви опинилися у просторі, де у вас відсутні якісь органи почуттів та почуття часу теж. Ви повинні, не керуючись ними, досягти в цій дезорієнтації всередині чогось іншого», – казав Капур.

Війна митців. Експерименти із чорним на цьому не закінчилися. Багатьох обурило, що Капур отримав ексклюзивне право користуватися спреєм Vantablack S-VIS (трохи менш чорним, ніж оригінальний пігмент). Англійський художник Стюарт Семпл зібрав на платформі Kickstarter необхідну суму і з третьої спроби (що витікає з назви пігменту) створив свій чорний пігмент – Black 3.0. Таким чином, протягом 20 років Семпл розробляв чорний для особистого використання, а ось у березні 2017 р. випустив чорний колір із запахом вишні. Протягом останніх двох років він працював над удосконаленням формули, тисячу пробників якої вже розіслав художникам. Своїм чорним він готовий ділитися з усіма митцями світу – всіма, окрім Аніша Капура. У описі продукту Семпл написав: “Важливо: підтримуючи цей проект, ви підтверджуєте, що ви не Аніш Капур, аж ніяк не пов’язані з Анішем Капуром, ви не підтримуєте цей проект від імені Аніша Капура чи його партнера. Доводжу до вашої інформації, що цей матеріал не потрапить до рук Аніша Капура”. Семпл не вперше створює колір, доступний усім, крім художника. Після виходу ексклюзивного Vantablack обурений Семпл створив “найрожевіший рожевий колір, доступний усім, крім Капура”.

 Collage111

Стюарт Семпл та Аніш Капур

 

Сприйняття чорного кольору. Наостанок скажемо, що інтерпретацій чорного кольору безліч, причому у кожній культурі вони свої. Наприклад, на Сході чорному часто приписують божественне значення, жіночність. Також це символ досвіду та величі. А от на Заході та у нас сприйняття чорного кольору пройшло довгий шлях: від чаклунства, моторошної чорної смерті (чуми) та таємничого Чорного лицаря до одягу ченців, символу меланхолії, ділового костюма і, нарешті, ознаки елегантності та шику. У сучасній західній культурі цей колір пов’язаний з мінімалізмом і розкішшю, релігійним таїнством та гріхом, скорботою, бідою чи урочистістю. Є й екзотичні варіанти: сьогодні чорний лебідь став уособлювати непередбачувані події, а люди в чорному – асоціюватись із спецагентами, що борються із прибульцями. Тому чорний завжди більший ніж просто колір. Це набір ідеологій, за якими стоїть історія людства та боротьби за свободу думки, пошук нових ідей та можливостей.

 

Гуріна Галина Іванівна

Пилипенко Олексій Іванович


 instagram 1 large

Саме хіміки дійсно розуміють світ

Лайнус Полінг,

дворазовий лауреат Нобелівської премії

Сертифікат про акредитацію ОП

На сайті 18 гостей та 0 користувачів